چند توصیه برای انتخاب رشته تحصیلی نهمی ها

ایسنا/خوزستان یک مشاور تحصیلی با اشاره به نحوه انتخاب رشته تحصیلی برای نهمی‌ها بر اساس اولویت‌بندی‌ها، بر لزوم تصمیم‌گیری به دور از هیجان تاکید کرد.


حسین رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتخاب رشته دانش‌آموزان پایه نهم اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی و گرفتن کارنامه، دانش‌آموز باید برای انتخاب رشته تحصیلی خود اقدام کند.


وی افزود: همه دانش‌آموزان پایه نهم، تاکنون آزمون رغبت و توانایی را گذرانده‌اند و نتیجه آن نیز اعلام شده است. بر این اساس، تیپ شخصیتی دانش‌آموز مشخص می‌شود و بر اساس آن می‌توانند رشته تحصیلی را انتخاب کنند.


این مشاور تحصیلی گفت: بعد از ثبت نمرات، فرآیند انتخاب رشته نیز به پایان می‌رسد و دو فرم شماره ۶ و ۷ صادر می‌شود. فرم شماره ۶ توصیه‌نامه است و ۶۵ امتیاز انتخاب رشته را به خود اختصاص می‌دهد که شامل امتیاز آزمون توانایی، نظر مشاور مدرسه، معلم و دانش‌آموز و والدین است. فرم شماره ۷ نیز ۳۵ امتیاز دارد که بر مبنای سوابق تحصیلی دانش‌آموز است. در مجموع این دو فرم شامل ۱۰۰ امتیاز هستند و بر اساس اولویت‌بندی ۱۲ رشته مشخص می‌شود و تعیین می‌شود که دانش‌آموز بالاترین نمره را در چه رشته‌ای کسب کرده است.


رئیسی افزود: آنچه مهم است اولویت‌بندی است که دانش‌آموز باید بر اساس آن رشته را انتخاب کند. حدود نیمه اول تیرماه فرم هدایت تحصیلی صادر و اولویت دانش‌آموز در رشته‌ها بر اساس نمرات کسب شده و بررسی‌های انجام شده، تعیین می‌شود.


 وی یادآور شد: اگر دانش‌آموزی در یک رشته اولویت الف را کسب کرده به این معنا است که می‌تواند در هفته اول ثبت نام مراجعه و انتخاب رشته کند اما اگر دانش‌آموزی یک رشته را در اولویت ب یا ج کسب کرده و می‌خواهد در همان رشته ادامه تحصیل دهد نمی‌تواند در هفته اول ثبت نام کند و ابتدا باید اولویت‌های الف ثبت نام کنند و اگر ظرفیت باقی ماند دانش‌آموز می‌تواند انتخاب رشته و ثبت نام کند بنابراین، انتخاب اولویت‌های ب یا ج به این معنا نیست که ثبت نام قطعی شده است.


این مشاور تحصیلی تاکید کرد: والدین باید در کنار فرزند خود باشند و توجه کنند که انتخاب رشته به صورت تک بعدی و تونلی انجام نشود. بهتر است از تکنیک پیکان رو به پایین استفاده کنند؛ به این معنا که دانش‌آموز از خود بپرسد اگر می‌خواهد در رشته تجربی تحصیل کند هدفش چیست؟ جواب می‌تواند او را راهنمایی کند. مثلا دانش‌آموز می‌گوید هدفم از انتخاب رشته، داشتن زندگی خوب است اما شاخصه یک زندگی خوب چیست؟ منظور از رفاه یا شهرت چیست؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند کمک‌کننده باشد.


وی ادامه داد: باید توجه کرد که گاهی اوقات دانش‌آموز بر اساس هیجان‌های موجود تصمیم‌گیری می‌کند اما وقتی این تکنیک به کار گرفته می‌شود، هدف اصلی مشخص می‌شود. دانش‌آموز باید توجه کند احساسی و هیجانی تصمیم نگیرد زیرا در سنی است که ممکن است علاقه اصلی خود را هنوز نشناخته باشد یا ندادند چه می‌خواهد. اینجا است که والدین و مشاوران باید کمک کنند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا
لینک مطالب دیگرآموزش چاپ و بسته بندی توسط حامد ایرانپور

مطالب مرتبط